2010-12-21

Resan till landet där thailändarna bor!


Jaha, då ska jag göra ett nytt försök med att knåpa ihop ett inlägg om resan.

Fredag:
Det började för min del tiiiidigt på morgonen den 10:e december. Tog ett tidigare X-tåg än jag hade biljett för, visste inte om det andra tåget var ersatt av buss och då hade jag inte hunnit helt enkelt. Så jag satt gladeligen en timme i Gävle och väntade för att känna mig lugn.
Var i god tid till Arlanda och föga oväntat var det Maria som kom först av mina resekamrater. Men även AK var i tid faktiskt!
Vi shoppade lite på taxfree och tog oss varsitt glas vin innan vi tillslut fick småspringa till planet. En kortis som jag tycker ju att det är trångt på plan, hur fan ska då långisar tycka??

Lördag:
Efter drygt 11 timmars sittande var vi framme på Phukets flygplats tidigt på lördagmorgonen thailändsk tid. Hade hunnit kolla 3 långfilmer, lite annan tv, ätit ett par gånger och tagit nån kort tupplur. Det var mulet och kom några skurar på dagen men vi badade lite i poolen och sen gick vi ner till havet.
Sen skulle vi vila en timme på rummet, men innan det var färdigt hade vi sovit 3 timmar.
På kvällen efter att vi snofsat till oss lite tog vi en tuk tuk till Patong. Vi käkade, strosade och drack lite drinkar!

Söndag:
Fröken Larsson hade uppgiften att ställa klockan så vi skulle komma upp i tid och äta frulle. Så hon ställde den på 08:00, det var bara det att hon ställde den efter svensk tid så vi vaknade helt enkelt 14:00 Men utvilade var vi, och antagligen kom vi mer i fas av det. Vi käkade väl lunch i stället för frukost då och sen var vi på stranden. Var ju mulet och kom nån skur även den dagen, men vi hade ju det varmt och skönt ändå.
Även denna kväll var vi in till Patong. Dansade lite på ett disco och strosade.

Måndag:
Vi var väl vid havet även den dan har jag för mig. Åt lite och Larsson började känna sig lite hängig på dan. Hon blev sämre och på kvällen var hon riktigt kass. Spydde massa gånger så Maria och jag fick gå ut ensamma och käka, och sen satt vi några timmar på balkongen och snackade medan sjuklingen låg i sängen. Jag kände mig lite illamående jag med, men var övertygad om att det enbart var psykiskt.

Tisdag:
När jag vaknade kändes det som jag hade en stor bubbla av luft i magen. Mådde riktigt illa så det var bara för mig att gå upp och spy Sen låg jag däckad i sängen hela dan, och det var första dan solen var framme längre än ett par minuter. Surt som fan såklart, men inte den starkaste viljan i världen hade kunnat få mig på benen.
Lyckades ta mig till en närliggande restaurang på kvällen alla fall där jag lyckades peta i mig lite vattenmelon och vatten. Men även det kom upp så fort jag tagit mig hem till rummet igen.

Onsdag:
Kände mig relativt pigg även om jag inte fick i mig nåt mer än några fruktbitar och te till frukost. Vi tog en longtailbåt från Patong till Freedom beach! Och satan i gatan vad fint det var där!! Solen var framme hela dan och det var galet varmt! På kvällen var vi rätt möra så vi orkade inte ens ta oss ut för att äta

Torsdag:
Lite halvmulet väder och vi spenderade dan vid det mysiga poolområdet. Petade i mig lite fish and chips och cola. Badade, slappade, läste och hade det hur bra som helst!
På kvällen åkte vi och åt på en jättemysig restaurang i Kata Hill. Eller åt och åt, jag sörplade i mig buljongen av en grönsakssoppa och drack vatten och några klunkar äckligt iste.

Fredag:
Jag och AK hade bokat en utflykt till Phi Phi Islands och Maria som redan hade varit där stannade kvar. Vi tog varsin thailändsk åksjuketablett och dom slog lite olika på oss. Ingen blev sjösjuk men AK gjorde inte mycket annat än sov den dan, fick väcka henne vid varje stopp, haha! Själv kände jag mig inte ett dugg dåsig. Vi fick se Maya beach (där man spelat in lite av The beach, så vi har badat på samma ställe som Leo;)) Phile cove, Viking cave, Monkey beach där jag matade en apa med bananbitar!!!, Phi Phi don, där vi snorklade (jag doppade ner nyllet med cyklopet så jag såg lite randiga fiskar) och sen åt vi lunchbuffé där innan vi for vidare till Khai Island. En jättebra dag helt enkelt!!
På kvällen var vi på svenskägd restaurang och åt köttbullar med potatismos, det enda som gick ner helt enkelt! Håkans nya bar hade även premiär alldeles bredvid, men jag vägrade gå dit!! Stället kryllade av massa brat-wannabes bara!

Lördag:
Hann väl kanske sova 3½ timme kanske innan klockjäveln ringde! Sen var det 3 timmar på en iskall buss till Krabi flygplats. Som tur var regnade det när vi åkte därifrån så det kändes inte lika tungt. Jag och AK hade ju tagit varsin åksjuketablett på morgonen och med samma resultat, hon sov som en gris medan jag inte kände av ett skit. Hann se 4 filmer på hemvägen, men två kortare tupplurar lyckades jag få till alla fall. Vilket man får anses bra i mitt fall.
Min snälla snälla pappa hämtade mig på Arlanda och det var konstigt att se snö igen, hade verkligen förträngt det när jag var borta.
Trött som ett as pallrade jag mig iväg en sväng till Sussi på hennes 30-årsfest, men det kändes nästan som jag var ute och fyllekörde när jag åkte dit och hem. Vid 22:45 fick jag mycket trevligt besök som gjorde mig lite piggare!

Ja det var väl det mesta antar jag. Trots magsjuka och viktnedgång på 4 kg och lite regn och mulet så hade vi verkligen en bra resa!! Vi hade riktigt roligt tillsammans!!

1 kommentar:

stina sa...

men fy vad tråkigt att bli magsjuk när man är på semester men det är ju så typiskt! spec när man bara är borta 1 vecka och vill ta vara på alla dagar. låter ändå som om ni haft det bra, kul! kram