2009-02-16

Huvudvärk!

Häromveckan sa min nyaste kollega, Amanda, att hon tyckte jag har ont i huvudet ofta. Och jämfört med dom flesta andra så antar jag att jag har det. Men jämfört med hur jag haft det så är jag jävligt glad nu att det inte är oftare än det är.
Som det ser ut nu så har jag migrän 1-2 dagar i månaden och det är en pärs varje gång, manglar hela kroppen då känns det som. Men jag har medicin som funkar, med biverkningar som är överkomliga. Utöver det kan jag ju ha "vanlig" huvudvärk nån dag ibland också, även om det känns som att det blir mer sällan. Och när jag dricker blir jag ju alltid bakis och får skallebang, men det räknas ju inte eftersom det är självförvållat.
Antar att detta är mer ofta än många andra, men jag är så glad att jag är "fri" från min spänningshuvudvärk mer eller mindre nu.
Från mars 1995 tills för kanske 4-5 år sen, hade jag ont i huvudet V A R J E dag. 24/7! Vissa dagar uthärdligt, andra inte alls. Men jag hade alltid ont från det jag vaknade till det jag somnade.
Har ingen aning om varför det blev som det blev, men spänningshuvudvärk var det ju. Vet bara inte var "spänningarna" kom ifrån. Gick på massor av undersökningar, hjärnröntgen, neurologiska tester, akupunktur, psykolog, tandslipning, bettskena, sjukgymnastik, massage, tabletter... År av frustration.
Detta påverkade ju inte bara mitt kroppsliga välbefinnande. Skolan blev mycket lidande och även en hel det socialt. Det är inte alls kul att behöva säga nej till roliga saker för att man har huvudvärk. Sen har jag många gånger kännt att jag inte blivit tagen på allvar också, att det är nåt jag inbillat mig ungefär.
Kan inte säga exakt när denna plåga slutade, det kom mera smygande tror jag. Att jag en dag kände att jag verkligen inte hade ont i huvudet den dan.

Så idag när jag haft tryckande huvudvärk hela dan kan jag ändå känna mig glad att det antagligen kommer att vara bra i morgon.

2 kommentarer:

Anonym sa...

ja jag minns verkligen det där! förresten så ska botox va bra mot huvudvärk, många som har spänningshuvudvärk som får det och så kan man samtidigt va slätstruken i fejjan, smart! :)

Anonym sa...

Usch vad jag lider med dig. Jag har nästan aldrig ont i huvudet men när jag väl får det blir humöret i bott. Sänder dig uppiggande tankar och hoppas att du mår bra.